Porady

HASHIMOTO vs CUKIER

Hashimoto to choroba, która rozwija się przez wiele lat, nie dając na początku żadnych objawów. Można ją jednak wykryć jeszcze zanim dojdzie do niedoczynności tarczycy. W tym celu należy przeprowadzić badania m.in :  TSH, anty-TPO oraz anty-TG.

Poza wynikami do najbardziej niepokojących sygnałów o Hashimoto i zaburzeniach cukrzycowych należą m.in.:

nagły przyrost masy ciała, zaburzenia natury psychicznej / wszelkie lęki, niepokoje, ciągła depresja/, uczucie zmęczenia, nietolerancja zimna, zły stan skóry i jej suchość , wypadanie włosów, spadek libido, trudności z zajściem w ciążę.

Rozpoczęcie nowego etapu w chorobie – etapu odżywiania / diety – jak kto woli, przy chorobach autoimmunologicznych jest dosyć trudne i ważne aby stopniowo zmieniać nawyki żywieniowe na te zdrowsze i smaczne.

W leczeniu Hashimoto niezwykle ważną rolę odgrywa odpowiednie odżywianie, a przy tym kluczowe jest utrzymywanie stabilnego poziomu cukru we krwi. Niezwykle ważne jest, by wybierać produkty o jak najniższym indeksie glikemicznym. Zróżnicowany poziom cukru i jego wysoki poziom jest ogromnym problemem w Hashimoto i wpływa negatywnie na przebieg choroby i ma wpływ na cały organizm mam tu na myśli insulinooporność co spowoduje idealne podłoże dla chorób autoimmunologicznych.

Układ immunologiczny każdego z nas różnie reaguje na poszczególne produkty dlatego ważne jest aby dobrać odpowiednie produkty w diecie dostosowane do naszego stanu zdrowia.

Przeżywałam rożne stany spożywając dużą ilość węglowodanów co powodowało rożne wahania poziomu cukru i nastroju. W momencie dostawałam napadu „głodu” na słodkie i potrafiłam zjeść paczkę ciastek czy innych słodyczy. Po czym moja psychika wariowała co powodowało mega humory i napady złości . Byłam i w sumie nadal jestem uzależniona od cukru lecz na ten moment mam zupełnie inne podejście i świadoma jestem tego jak na mnie wpływa. Potrafię powiedzieć NIE i odmówić sobie gigantycznej ilości węglowodanów na rzecz woreczka małych, słodkich marchewek;)

▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫

Przed przystąpieniem do wielkiej zmiany w Waszym menu radzę Wam rozpocząć od przeprowadzenia testów na alergie i nietolerancje pokarmowe.

Przy Hashimoto nasz układ odpornościowy bardzo zle reaguje m.in. na gluten lub laktozę https://pinkdiary.pl/laktoza-gluten/

Sama się o tym doskonale przekonałam kiedy z mojego codziennego menu wyeliminowałam powyższe składniki oraz soję i nabiał. Poprawił się stan mojej skory i ogólnego samopoczucia, ustąpiła biegunka oraz ogromne wzdęcia i kłucia.

Tak więc na pierwszym miejscu stawiamy na ograniczenie ilości spożywanych węglowodanów, które nasilają objawy Hashimoto. Dobrze tolerowane są : warzywa, chude mięso, ryby, kasze i oleje roślinne / olej lniany /

Z naszego starego menu eliminujemy : Gluten czyli – zboża  / pszenicę, żyto, jęczmień / makarony, pieczywo jasne i ciemne, kaszę manną, kuskus, gotowe wyroby cukiernicze, chipsy, chrupki, płatki śniadaniowe i wszystko to na bazie powyższych zbóż.

Rezygnujemy z nabiału – mleko krowie, sery, twarogi, jogurty itp. Usuwamy z jadłospisu soję, kawę, tytoń, alkohol, drożdże

Dozwolone są min. : makarony kukurydziane, makarony ryżowe, makaron konyak, bezglutenowy, pieczywo bezglutenowe z mąki gryczanej, mąki ryżowej, mąka ziemniaczana, z kasztana, migdałowa czy  kokosowa,  płatki owsiane bezglutenowe , płatki ryżowe, płatki jaglane, kasza jaglana, kasza gryczana, amarantus, komosa ryżowa, bataty, ryże/  basmati /. Z nabiały możemy spokojnie stosować mleko kokosowe, które jest moim faworytem:) , mleko migdałowe, mleko ryżowe.

Z tłuszczy śmiało możemy stosować : olej lniany /dodatek do potraw/, olej kokosowy, tahini, z wiesiołka, oliwa z oliwek,

Soki wyciskane z owoców, woda, woda kokosowa, herbatę ziołową, herbatę czerwoną, zieloną

Mięso i ryby :  /artykuł na temat białka  https://pinkdiary.pl/bialko-w-chorobie-hashimoto/ /  drób, wołowina, cielęcina, chuda wieprzowina ( pieczone, gotowane, duszone), domowe wędliny, kabanosy bez dodatków, wywary na kościach.

▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫

WŁAŚCIWA DIETA a w zasadzie WŁAŚCIWE ODŻYWANIE to takie, które będzie dobrze tolerowane przez nasz organizm.

Musimy go dokładnie obserwować bo przecież to on najlepiej nam podpowiada co jest dla nas najlepsze i po czym się najlepiej czujemy. Nie rzadko bywa tak, że machamy ręką na nasze dolegliwości pomagając sobie chwilowo tabletkami, które mamy dostępne pod ręką. A przemysł farmaceutyczny tylko zaciera ręce;)

Próbowałam już naprawdę wiele różnorodnych diet lecz najlepiej czuje się przy odżywianiu pozbawionym glutenu https://pinkdiary.pl/gluten/, nabiału, jajek/ niestety mam wyraźna nietolerancję i samo żółtko niezle daje mi w kość/.

Ważna uwaga!

Pamiętajcie jednak, że bezglutenowe produkty są czasami gorsze od tych klasycznych ponieważ w swoim składzie zawierają sporą ilość soi, a oprócz tego mają gigantyczny  wysoki indeks glikemiczny co wpływa  na rozregulowanie poziomu cukru przyczyniającego się do zaburzeń pracy tarczycy. https://pinkdiary.pl/oszalec-mozna/

Rozpoczęłam odżywianie wysoko-warzywną bogatą w sporą ilość surowych i gotowanych warzyw. Produktami na pierwszym miejscu były te z niskim indeksem glikemicznym, które przyspieszają przemianę materii, natomiast ilość kalorii dobrze by było żeby nie przekroczyła 1500 -1800 kalorii na dzień, oczywiście w zależności od wykonywanej pracy i trybu życia. Myślę, że udało mi się dojść do takiego momentu, że czuję się naprawdę dobrze i nie narzekam na żadne dolegliwości ze strony układu pokarmowego.

▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫

Jak to jest, że ciagle nie możemy schudnąć ?

Przy Hashimoto metabolizm jest baaaaaardzo spowolniony i ważną rolę pełni aktywność fizyczna / https://pinkdiary.pl/aktywnosc-fizyczna-a-hashimoto/ , która jest podstawą do utrzymania prawidłowej masy ciała w połączeniu ze zdrowym odżywianiem i trybem życia – krótko mówiąc jest to nasz klucz do sukcesu.

Przy zdrowej diecie nie możemy zapomnieć o tłuszczach z grupy omega-3 /znajdziemy je np. w oliwie z oliwek, oleju lnianym, oleju rzepakowym, łososiu, makreli, pstrągu – tłuste ryby raz w tygodniu /

Chorym oprócz zapalenia tarczycy często doskwiera insulinoodporność oraz zaparcia które możemy zmniejszyć stosują dietę o niskim indeksie glikemicznym . #BŁONNIK przyspiesza pracę jelit i wydłuża uczucie sytości.

Zalecane są: surowe warzywa, gotowane warzywa: kalafior, brokuły, buraki, niektóre owoce np. jabłka, siemię lniane, orzechy i pełne ziarna, pieczywo pełnoziarniste / o ile nie występuje nietolerancja glutenu/

Ogólne zalecenie jest zrezygnowanie ze spożywania #roślin #psiankowatych czyli: ziemniaków, pomidorów, papryki, bakłażanów ponieważ zawierają lektyny, które mogą podrażniać przewód pokarmowy, a z czasem prowadzić do nieszczelności jelita.

Na postawie własnego doświadczenia nie wyczułam zmiany w samopoczuciu i w wynikach spożywając te warzywa choć wiadomo nie zajadałam się nimi w wielkich ilościach. Najważniejszy jest zdrowy rozsądek i równowaga we wszystkim nawet w diecie:)

▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫

Małe podsumowanie. Przy chorobach z autoagresji ważnym aspektem jest styl życia.

Wszystko zależy od nas i to w naszych głowach jest odpowiednie nastawienie. Tak jak sobie zaplanujemy dzień, taki właśnie będzie, a podstawą udanego dnia jest wysypianie się, odpoczynek, brak pośpiechu, zminimalizowanie stresu, / zapraszam do artykułu na temat relaksu https://pinkdiary.pl/relaks/

Warto spróbować zrelaksować się kilka razy w tygodniu, jogą, spacerem https://pinkdiary.pl/cudowny-czas/

To właśnie te drobne zmiany są istotne w leczeniu i oczywiście właściwa dieta. Może to dziwnie zabrzmi ale z jednej strony cieszę się z tej choroby bo dzięki niej zrozumiałam, co jest w życiu najważniejsze i jakie powinny być moje priorytety.

Mam nadzieję, że powyższym artykułem nakreśliłam w wielkim skrócie mniej więcej co powinniście a co jest nie wskazane przy Hashimoto.

Jeśli macie jakieś pytania piszcie w komentarzach.

▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *